هدروم و مقدار صحیح آن در میکس؟

 

در موسیقی دیجیتال امروزه ،تولید کنندگان موسیقی ، خواهان بلند بودن هرچه بیشتر صدای موسیقی خود هستند. بعد از اتمام میکس ، پروژه برای مسترینگ به یک مهندس مسترینگ سپرده می شود. اما اغلب بدلیل رعایت نکردن مقدار صحیح هدروم مشکلات فراوانی را برای میکس شما بخصوص در مرحله مسترینگ ایجاد میکند.

مقدار هدروم در میکس 

اغلب مهندسین صدا،برای مسترینگ چیزی حدود بین ۳dB الی ۶dB هِدروم نیاز دارند. پس مقدار نهایی میکس شما باید ۳dB- باشد. این کار باعث می شود برای پروسه ی مسترینگ فضا مناسب وجود داشته باشد. در نهایت نباید میکس شما  به ولوم نهایی و به RMS  برسد.

وقتی دارید یک موسیقی را برای مسترینگ آماده می کنید، نباید میزان نهایی فرکانس ها روی ۰dB باشند. زیرا پروسه ی مسترینگ تغییرات گوناگونی روی داینامیک رنج ایجاد میکند و در حقیقت باید مقداری فضا بین پیک صدا و ۰dB برای پروسه ی مسترینگ باقی باشد. به این فضا ، هدروم Headroom می گویند.

نکته قابل توجه:

توجه داشته باشید در میکس و مسترینگ دیجیتال نباید بلندی صدای شما از ۰ دسیبل بالا بزند در غیر این صورت پروژه میکس شما دیستورت می شود و در اصطلاح باعث Clipping موزیک شما میشود . و اغلب برای جلوگیری از این اتفاق در لاین مستر پروژه میکس از انواع لیمیتر ها استفاده می شود.البته این یکی از راهای جلوگیری از Clipping می باشد.

نکته دیگر این است که  مسترینگ  نباید طوری انجام شود که داینامیک و نرمی صدا از بین برود که باعث شود گوش نوازی آهنگ از دست برود و شنونده از شنیدن آن لذت نبرد.

در صدای دیجیتال ، بیشترین میزان صدایی که می توانیم بدون خرابی (Distortion) داشته باشیم ، ۰ db (صفر دسیبل ) است. و هرچیزی بالاتر از ۰db به اصطلاح کلیپ (Clip) می شود. یعنی صدا خراب شده و کیفیت آن کاهش می یابد. کلیپ شدن صدا، اتفاق بسیار بدی ست که در هر مرحله ای از کار باید از آن دوری کنیم. به همین خاطر است که وقتی صدا از ۰db بالا تر می رود ، روی میکسر خود رنگ قرمز می بینید.

کلیپ شدن

در میکس ، پیک صدا (Peak Level) ، بالاترین حدی ست که سیگنال ها به آن می رسند. ممکن است در تمام مراحل میکس اعم از اکولایز،کمپرس و..  مراقب باشید که صدا Clipp نشودو دائما meter ها رو چک کنید.

حتی اگر صداها کلیپ نمی شوند ، اگر میزان صدا روی ۰db باشد هم، مقدار سیگنال ها خیلی بالاست.

ارسال دیدگاه
توسط
تومان